voltar para Página InicialLivrosAyahuasca y Salud. Barcelona: Los Libros de La Liebre de Marzo, 2013.

Ayahuasca y Salud. Barcelona: Los Libros de La Liebre de Marzo, 2013.

Beatriz Caiuby Labate & José Carlos Bouso (Eds.)

This collection is composed of 22 articles, an introduction and a foreword. It brings together perspectives from the social and biomedical sciences as well as personal accounts of ayahuasca shamans and practitioners in order to address diverse indigenous, mestizo and Western concepts of health, illness and curing related to the use of ayahuasca.  Through a comparative analysis of the different contexts in which this psychoactive substance is consumed, this work investigates the boundaries between shamanism, religion and medicine, while examining hybridization across the diverse knowledge-bases of ayahuasca practices. The diversity of cultural and regional situations is reflected in, for example, different traditions of governmental regulation of ayahuasca consumption: While Brazil permits religious (but not medicinal use) of ayahuasca, Peru has recently enshrined indigenous medical traditions surrounding ayahuasca as part of its national heritage. This work also presents some of the latest biomedical findings concerning the medical and therapeutic possibilities of ayahuasca. Numerous contributions highlight both agreements and disagreements between the “traditional” and the biomedical approach to health and health risks.

Esta colección está compuesta de 22 artículos, una introducción y un prefacio. Reúne múltiples enfoques de ciencias humanas, biomédicas y de relatos de usuarios para abordar concepciones indígenas, mestizas y occidentales sobre salud, enfermedad y cura relacionada con el consumo de ayahuasca, así como el proceso de hibridación de estos saberes y prácticas. A través de un abordaje comparativo de diversos contextos de consumo de este psicoactivo, se pretende pensar en las fronteras entre chamanismo, religión y medicina. Estas fronteras están relacionadas con la reglamentación gubernamental del consumo de ayahuasca a escala global: por ejemplo, mientras que en Brasil está permitido el uso religioso de ayahuasca (pero no el uso medicinal), Perú recientemente ha consagrado las tradiciones médicas indígenas que rodean la ayahuasca como parte de su patrimonio nacional. El trabajo también presenta el estado de investigaciones biomédicas sobre las posibilidades médicas y terapéuticas de la ayahuasca. Numerosas contribuciones destacan las divergencias y convergencias entre abordajes de la “tradición” y de los discursos biomédicos sobre salud y riesgo.